Edycja 2024

RYSZARD KAJA – „Cosmocanto”

Szczegóły dotyczące pracy

Autor:
Ryszard Kaja
Tytuł:
"Cosmocanto"
Technika:
Papier, plakat
Rozmiar:
100 cm × 70 cm
Rok powstania:
2012
Pochodzenie:
Dar od artysty

RYSZARD KAJA

Urodzony w 1962 w Poznaniu, malarz, grafik, scenograf, plakacista. Studiował w Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu (dzisiejsza UAP), dyplom z malarstwa otrzymał w pracowni malarstwa profesora Norberta Skupniewicza. Mieszka we Wrocławiu.

Jako scenograf debiutował w 1989 r. w Teatrze Wielkim w Łodzi tworząc oprawę plastyczną do spektaklu ,,Ernani” Verdiego. Był etatowym głównym scenografem Teatru Wielkiego w Łodzi, Opery i Operetki w Szczecinie, Teatru Wielkiego w Poznaniu. Do 2000 r. zrealizował około 150 scenografii zarówno w kraju jak i za granicą, w takich krajach jak Francja, Niemcy, Brazylia, Argentyna, Izrael i Egipt, a wzajemne przenikanie się świata malarstwa i scenografii stało się rozpoznawalną jego wizytówką artystyczną. Faworyzuje prace w operze, ale decyduje się także na współpracę z baletem, teatrem dramatycznym, filmem.
Projektował scenografię między innymi do takich spektakli, jak wymieniony już „Ernani”, dalej: „Rigoletto” Verdiego, „Madama Butterfly” Pucciniego , „Carmen” Bizeta, „Cyrulik sewilski” Rossiniego, ,,Czarodziejski Flet” Mozarta , „Don Pasquale” Donizzetiego, „Tosca” Pucciniego, wielokrotnie do spektaklu „Skrzypek na dachu” Steina i Bocka i wielu innych.

Stworzył wizje plastyczne między innymi do następujących baletów: „Dziadek do orzechów” i „Jezioro łabędzie” Czajkowskiego, „Giselle” Adama, „Makbet” Ennio Morricone ,”Fantazja na Harnasie” Kilara, ,,Romeo i Julia” Berlioza, a także Prokofiewa.

W teatrach dramatycznych projektował między innymi do przedstawień: ,,Sen nocy letniej” Shakespeare’a , „Droga do Mekki” Fugarda, „Damy i huzary” Fredry, „Szczęśliwe dni” Becketta, ,,Niejaki Piórko” Michaux.

Fascynacja stylistyką baroku i jego teatralna ekspresja zaowocowała współpracą z poznańskim Muzeum Narodowym, dla którego przygotował oprawę plastyczną wystaw ,,VANITAS – PORTRET NA TLE SARMACKICH OBYCZAJÓW POGRZEBOWYCH, ,,Szlachetne dziedzictwo czy przeklęty spadek – Tradycje sarmackie w sztuce i kulturze” oraz 100 lat Teatru Wielkiego w Poznaniu.

W 1999 na krótko wciągnięty zostaje w świat architektury. Zaproponowano mu kilka realizacji dekoracji wnętrz do różnych lokali, mieszkań prywatnych oraz do Starego Browaru w Poznaniu. Wnętrza te są silnie inspirowane klimatem teatru.

Ryszard Kaja ma odwagę być malarzem niemodnym, jego ostentacyjna indywidualność opiera się na niemodnej figuratywności. Główną inspiracją dla całej jego twórczości jest specyficzne postrzeganie świata zaczerpnięte z prozy Bohumila Hrabala. Przez lata rysuje cykl małych form malarskich na papierze, stosując techniki mieszane. Nazywanych właśnie ,,Hrabalami”. We wszystkich jego pracach widoczna jest pochwała codzienności, szacunek dla zwyczajności.

Artyści i prace 2018