Edycja 2024

RYSZARD KAJA – „Dwie opowieści o miłości okrutnej”

Szczegóły dotyczące pracy

Autor:
Ryszard Kaja
Tytuł:
„Dwie opowieści o miłości okrutnej”
Technika:
Papier, plakat
Rozmiar:
100 cm × 70 cm
Rok powstania:
2010
Pochodzenie:
Dar od artysty

RYSZARD KAJA (1962-2019)

Malarz, grafik, scenograf, plakacista.
Studiował w Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu (dzisiejsza UAP), dyplom z malarstwa otrzymał w pracowni malarstwa profesora Norberta Skupniewicza. Mieszka we Wrocławiu.

Jako scenograf debiutował w 1989 r. w Teatrze Wielkim w Łodzi tworząc oprawę plastyczną do spektaklu ,,Ernani” Verdiego. Był etatowym głównym scenografem Teatru Wielkiego w Łodzi, Opery i Operetki w Szczecinie, Teatru Wielkiego w Poznaniu. Do 2000 r. zrealizował około 150 scenografii zarówno w kraju jak i za granicą, w takich krajach jak Francja, Niemcy, Brazylia, Argentyna, Izrael i Egipt, a wzajemne przenikanie się świata malarstwa i scenografii stało się rozpoznawalną jego wizytówką artystyczną. Faworyzuje prace w operze, ale decyduje się także na współpracę z baletem, teatrem dramatycznym, filmem.

Projektował scenografię między innymi do takich spektakli, jak wymieniony już „Ernani”, dalej: „Rigoletto” Verdiego, „Madama Butterfly” Pucciniego , „Carmen” Bizeta, „Cyrulik sewilski” Rossiniego, ,,Czarodziejski Flet” Mozarta , „Don Pasquale” Donizzetiego, „Tosca” Pucciniego, wielokrotnie do spektaklu „Skrzypek na dachu” Steina i Bocka i wielu innych.

Stworzył wizje plastyczne między innymi do następujących baletów: „Dziadek do orzechów” i „Jezioro łabędzie” Czajkowskiego, „Giselle” Adama, „Makbet” Ennio Morricone ,”Fantazja na Harnasie” Kilara, ,,Romeo i Julia” Berlioza, a także Prokofiewa.

W teatrach dramatycznych projektował między innymi do przedstawień: ,,Sen nocy letniej” Shakespeare’a , „Droga do Mekki” Fugarda, „Damy i huzary” Fredry, „Szczęśliwe dni” Becketta, ,,Niejaki Piórko” Michaux.

Jego ostentacyjna indywidualność opiera się na niemodnej figuratywności. Główną inspiracją dla całej jego twórczości było specyficzne postrzeganie świata zaczerpnięte z prozy Bohumila Hrabala. Przez lata rysował cykl małych form malarskich na papierze, stosując techniki mieszane. Nazywanych właśnie ,,Hrabalami”. We wszystkich jego pracach widoczna jest pochwała codzienności, szacunek dla zwyczajności.

Artyści i prace 2019