ROLAND TOPOR – „Les quatre jambes”

Szczegóły dotyczące pracy

Autor:
Roland Topor
Tytuł:
"Les quatre jambes"
Technika:
Litografia na papierze Arches
Rozmiar:
31 cm x4l cm / 52,Scm x 49,S cm
Rok powstania:
1973
Pochodzenie:
Dar od Galerii Artykwariat

ROLAND TOPOR (1938-1997)

Ideą galerii jest odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na sztukę europejską, dotąd trudno osiągalną na polskim rynku.
Celem Artykwariatu jest szeroko pojęta promocja oraz sprzedaż malarstwa i sztuki użytkowej, pochodzących głównie z XIX i z początku XX wieku, między innymi z Francji, Niemiec, Niderlandów, Anglii, a także z Polski. Popularyzowanie przez Artykwariat sztuki zachodnioeuropejskiej na gruncie polskim, można zaliczyć do działania pionierskiego, dotąd niespotykanego na wewnętrznym rynku.

Galeria podjęła się promocji sztuki europejskiej, łącząc zamiłowanie do sztuki tradycyjnej z nowoczesnym podejściem do jej sprzedaży.

Na tegoroczną aukcję Galeria Artykwariat przekazała pracę autorstwa Rolanda Topora Les quatre jambes.

Praca na papierze, wykonana w technice litografii. W centrum pola obrazowego przedstawiona została absurdalna postać – tytułowe „cztery nogi”, a raczej „Czteronóg” – figura złożona z dwóch par nóg wychodzących z jednego punktu. Przedstawiony „Czteronóg” „porusza się” ruchem rotacyjnym w baśniowej przestrzeni porośniętej fantastycznymi drzewami. Każda z nóg zaopatrzona jest w atrybut kobiecości i seksualności: szpilki i podwiązki.

BIOGRAFIA ARTYSTY

Roland Topor [1938-1997], urodzony we Francji pisarz polskiego pochodzenia, specjalizujący się w krótkich formach literackich, autor groteskowych rysunków i grafik, reżyser, aktor, scenarzysta, scenograf teatralny i filmowy. Kpiarz i prześmiewca, mistrz czarnego humoru, z predylekcją do absurdu. Jego twórczość, zarówno literacką jak i artystyczną, cechowało doskonałe wyczucie metafory, która pozwalała odczytywać jego prace na wielu poziomach. Krytycy chcieli widzieć w nim kontynuatora tradycji surrealizmu, on sam zaś inspiracji poszukiwał we Fluxusie i sztuce konceptualnej.

Topor urodził się w Paryżu. Był synem Abrama Jechiela Topora (1903-1992), znanego rzeźbiarza, absolwenta Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, i Zlaty (z domu Binsztok), polskich Żydów, którzy wyjechali z kraju przed wybuchem II wojny światowej. Początkowo mieszkał w Paryżu, skąd uciekł z rodziną przed prześladowaniami nazistów do Sabaudii. W 1964 roku ukończył paryską École Nationale des Beaux-Arts. Już w latach studenckich współpracował z satyrycznym magazynem „Hara-Kiri”, w którym ukazywały się m.in. jego rysunki. W 1962 roku założył wspólnie z Fernando Arrabalem, Alejandro Jodorowskym i Jakiem Sternbergiem tzw. „Grupę Paniczną”, nieformalną grupę artystyczną, którą charakteryzowały słowa takie jak: paniczny lęk, chaos, zagubienie oraz śmiech. W 1974 roku Topor przyjechał również do Polski na zaproszenie czasopisma Szpilki, w którym miała się odbyć wystawa jego rysunków. Przy wejściu na ekspozycję zwiedzający mogli przeczytać napis głoszący: „Przechodniu wszedłeś na wystawę Topora, to nie jest dla ciebie…”. W oeuvre Topora znajdują się liczne ilustracje książkowe, grafiki oraz plakaty.
Współpracował on również z filmem.

Na prośbę Federico Felliniego przygotował projekt latarni magicznej – będący częścią scenografii jego filmu pt. „Casanova” (1976).

Powieść zatytułowana „Chimeryczny lokator” Rolanda Topora stała się bezpośrednią inspiracją do powstania scenariusza filmu Romana Polańskiego pt. „Lokator” z 1976 roku, w którym on sam zagrał drobną rolę. Topor wystąpił również m.in. w 1979 roku w filmie Wernera Herzoga pt. „Nosferatu wampir”.

Artyści i prace 2017