Edycja 2024

Wystawa prac Krzysztofa Gliszczyńskiego w Galerii SZOKART w Poznaniu

Ryszard Łazorczyk właściciel Galerii SZOKART w Poznaniu zaprasza dnia 14 czerwca o godznie 19.00 na wernisaż prac „Tkaninka malarska” autorstwa Krzysztofa Gliszczyńskiego.

Prace artysty będzie można oglądać do 31 lipca 2024 roku.

Kurator wystawy Marta Smolińska o artyście i samym wydarzeniu powiedziała: „Twórczość Krzysztofa Gliszczyńskiego, twórcy związanego z Trójmiastem, jest kompletnie zanurzona w malarstwie. Artysta ten z dociekliwością i pasją zapuszcza się w coraz głębsze jego rejony, eksplorując materialność farby nakładanej na płaszczyznę. W galerii SZOKART w Poznaniu Gliszczyński pokazuje zarówno prace starsze, pochodzące jeszcze z lat 90., poprzez te powstałe po roku 2000 i absolutnie najnowsze, z okresu po roku 2020.

Gliszczyński w sobie właściwy i niepowtarzalny sposób tworzy zatem tkankę malarstwa, która dochodzi do głosu szczególnie w ostatnich obrazach, mających swoją premierę na wystawie w galerii SZOKART w Poznaniu. Jest w tych dziełach gąbczastość, wilgotność czy jakby lepkość. W wyniku żmudnego i precyzyjnego nanoszenia kolejnych warstw „tłustej” enkaustyki, powstającej na bazie podgrzanego wosku, wyłaniają się kompozycje o żłobionych powierzchniach. W każdym wgłębieniu odsłania się – jak stratygrafia w ramach geologii – każda kolejna warstwa nałożonej wcześniej farby.

Gliszczyński w sobie właściwy i niepowtarzalny sposób tworzy zatem tkankę malarstwa, która dochodzi do głosu szczególnie w ostatnich obrazach, mających swoją premierę na wystawie w galerii SZOKART w Poznaniu. Jest w tych dziełach gąbczastość, wilgotność czy jakby lepkość. W wyniku żmudnego i precyzyjnego nanoszenia kolejnych warstw „tłustej” enkaustyki, powstającej na bazie podgrzanego wosku, wyłaniają się kompozycje o żłobionych powierzchniach. W każdym wgłębieniu odsłania się – jak stratygrafia w ramach geologii – każda kolejna warstwa nałożonej wcześniej farby.

Gliszczyński długo celebruje powstawanie każdego z obrazów, podgrzewa wosk, wdycha jego zapach, miesza z farbą, nakłada plastyczną materię grubo i obficie na powierzchnie poszczególnych obrazów, zasłaniając je, by potem w procesie drążenia ponownie odsłaniać piętrzące się warstwy. To bliski medytacji proces kiełznania emocji i zaprzęgania ich do ścisłej współpracy w kreowaniu pożądanych form. To głębokie wglądy w naturę malarstwa”.

advanced divider

Najnowszeaktualności