Edycja 2024

Galeria SZOKART zaprasza na wystawę prac Rafała Olbińskiego

Ryszard Łazorczyk właściciel Galerii SZOKART zaprasza 16 czerwca na wernisaż prac „Passion Pour La Creation” autorstwa Rafała Olbińskiego. Wystawa potrwa do 05 sierpnia.

Jednocześnie informujemy, że 17 czerwca będziemy licytować inkografię Rafała Olbińskiego, którą artysta przekazał na rzecz akcji charytatywnej Tennis Art.

Rafał Olbiński jest cenionym artystą, znanym ze swoich prowokujących do myślenia obrazów. Wystawa „Passion pour la création” w poznańskiej galerii SZOKART jest okazją do bliższego przyjrzenia się jego najnowszym dziełom. Artysta łączy w swojej twórczości inspiracje kulturą antyczną, literaturą, muzyką, malarstwem renesansowym z symbolizmem oraz humorem.

Olbiński podkreśla, aby jego obrazów nie traktować śmiertelnie poważnie, lecz tylko jako punkt wyjścia do skojarzeń, na podstawie których można układać własne historie czy opowiadania. W tworzeniu tych skojarzeń i snucia opowieści pomagają pojawiające się w obrazach elementy, które można odczytywać symbolicznie. Obrazy Rafała Olbińskiego charakteryzuje indywidualny i rozpoznawalny na pierwszy rzut oka styl. Prace Olbińskiego często zawierają symbolikę, która dodaje głębi i znaczenia wizualnie intrygującym narracjom. Malarz zaprasza widzów do eksploracji różnych warstw interpretacji i angażuje ich w dialog wykraczający poza powierzchnię jego sztuki.

O twórczości artysty Małgorzata Marszałł powiedziała:

„Rafał Olbiński często porównywany jest z wybitnym przedstawicielem surrealizmu, jakim był belgijski malarz René Magritte, ale on sam wspomina o wielu innych malarzach, którzy mają na niego wpływ. Artyści, których twórczość stanowi dla niego inspirację to: Michał Anioł, Francisco Goya, William-Adolphe Bouguereau, Eduard Manet, Paul Delvaux.

Znaczenie dzieł Olbińskiego wykracza daleko poza surrealizm, w którym podstawowym założeniem była przypadkowość zestawień, tworząca nowy język sztuki. U Olbińskiego natomiast nic nie jest przypadkowe. Pojawiające się w obrazach postaci i przedmioty są ustawione w bardzo przemyślany sposób, niczym aktorzy i rekwizyty na scenie. Wszystkie elementy obrazów mają uruchomić wyobraźnię i skojarzenia oraz są pretekstem do tworzenia własnych opowieści przez oglądającego. Artysta przenosi widzów do idyllicznej krainy pełnej bukolicznych krajobrazów, pięknych kobiet i klasycznej architektury. W tej krainie panują spokój i piękno, które są niczym koło ratunkowe przed agresją i brzydotą otaczającej nas rzeczywistości. Jednocześnie krajobrazy te są nierzeczywiste, zniekształcone – drogi wzbijają się niczym dywany, drzewa przybierają kształt ptaków, a ptaki – drzew, dzień i noc a także ziemia i niebo przenikają się ze sobą. Chociaż zabiegi te wywodzą się z tradycji surrealistycznej, nie ma w nich zasadniczego dla tej tradycji elementu egzystencjalnego niepokoju. Olbiński stara się zauroczyć widzów i przenieść ich do świata oczyszczonego z niepokojów czy rzeczy niewygodnych, do bezpiecznego, onirycznego azylu. O ile zafascynowani psychoanalizą historyczni surrealiści wydobywali na wierzch tłumione w mieszczańskim społeczeństwie aspekty seksualności, o tyle Olbiński działa odwrotnie – seksualność wygładza i estetyzuje”.

advanced divider

Najnowszeaktualności